Tijmen Jans (mede-oprichter, Bollux in Hengelo), Peter Brugge (site-manager van Plus Retail Oost in Haaksbergen) en Rogier Reedijk (directeur, Beijer Logistics in Oldenzaal) delen hun grote kennis en ervaring en zijn het met elkaar eens over het belang van snel en betrouwbaar leveren. Want personen of bedrijven: klanten kiezen steeds vaker voor de snelste bezorging. Dagelijks rijden tientallen vrachtwagens van Beijer Logistics naar honderden b2b-klanten in onder andere Duitsland, Oost-Europa en Scandinavië om stukgoederen en beladen pallets naar de moderne, nieuwe overslagloods – de ’crossdock’ – in Oldenzaal te vervoeren. Hier, onder het dak met maar liefst 830 zonnepanelen, worden de zendingen overgepakt en gecombineerd voor Nederlandse afnemers: ’s nachts gaan de chauffeurs op weg, de volgende dag arriveren de spullen op de plaats van bestemming. Tóch hecht Reedijk meer waarde aan leverbetrouwbaarheid. “Dat is de nieuwe trend, waarbij de coronaperiode een rol speelt. Toen stond alles stil, goederen bleven bijvoorbeeld in de havens liggen.” Snelheid verschoof vaak naar efficiency en betrouwbaarheid. Terecht, vindt hij: “Het geeft meer rust. Het proces is beter te plannen met je mensen, middelen en vrachtwagens.”
Een goede buur zorgt voor goede handel
Sinds 1 maart is Bollux gevestigd op het Hengelose Bedrijventerrein Twentekanaal met een nieuwe locatie van bijna 2.700 vierkante meter. Logistieke partners als PostNL en DHL zitten letterlijk om de hoek. Hier verwerkt Bollux dagelijks zo'n 600 bestellingen van retailers die onder andere actief zijn op online verkoopplatformen zoals bol.com, Blokker en Amazon. Pakketten worden opgeslagen, ingepakt en verzonden: webwinkels hebben er geen omkijken naar en hebben de handen vrij voor andere werkzaamheden.
IT speelt bij hen een grote rol, legt Tijmen uit. “Het is daarbij ook belangrijk om te weten óf en hoe laat er wordt aangeleverd. Als dit niet op tijd gebeurt heeft dit consequenties voor de aangesloten retailer en gaat het verkoopplatform over tot tijdelijke sluiting van het verkoopkanaal. Via IT-technologie zijn we altijd aan het zoeken naar nieuwe oplossingen en het optimaliseren van onze processen. Want wij zijn het sluitstuk waar de verantwoordelijkheid ligt.”
De term ‘Same Day Delivery’ is de heren ook niet vreemd: vóór 12.00 uur besteld, later die dag staat PostNL of DHL voor de deur. Oók als het om seizoens- en actieproducten gaat. En IT of niet: alles wordt handmatig verwerkt. De orderpicker speelt een centrale rol. Tijmen gelooft er dan ook niet in dat alle logistieke handelingen geautomatiseerd kunnen worden.
Retail in volle automatisering
Terwijl die magazijnautomatisering bij het distributiecentrum Plus Retail Oost in Haaksbergen juist ver is doorgevoerd, vertelt site-manager Peter Brugge. Inclusief de ‘forecasting’: zomers weer op komst? Het systeem bestelt extra hoeveelheden houtskool voor de barbecue. Hij ziet overigens de E-commerce-trend weer wat inzakken, die in de coronaperiode enorm aan populariteit won. Nog een interessante constatering van Brugge: “Ik heb nog nooit zoveel papier gezien sinds het woord ‘papierloos’ is uitgevonden…”
Maar de sluiting van Plus Retail Oost nadert. ‘Haaksbergen’ is één van de vier regionale distributiecentra die eind 2023 plaatsmaakt voor een nieuw centraal distributiecentrum in Oss. Hypermodern en grotendeels gemechaniseerd voor het bevoorraden van bijna 600 Plus supermarkten. Dit betekent dat 120 medewerkers in Haaksbergen op zoek moeten naar een nieuwe baan.
Peter Brugge heeft veel waardering voor zijn mensen. “Een loyale groep. We hebben nooit gebruik hoeven maken van uitzendbureaus. Dat is ook een gevolg van de volgens hem goede Twentse arbeidsmoraal. “Die is een stuk beter dan ergens anders. We zien nu pas verloop, nadat bekend werd dat we gaan sluiten.”
Mensenwerk en IT gaan samen
Rogier Reedijk van Beijer Logistics knikt instemmend. “Dat is de kracht van Twente. De mensen zijn gemotiveerd om anderen te helpen, dat vinden ze hier normaal. En je wilt toch graag bij een bedrijf met een prettige sfeer werken?” Bij Beijer Logistics zijn ze absoluut overtuigd van het grote belang van het inzetten van IT-tools. “Daardoor kun je je aandacht op andere zaken richten. Persoonlijke aandacht blijft de basis. Het gaat om een leuke baan en een fijne werkomgeving. Welzijn en welvaart, die combinatie streven we na. En dat wordt gewaardeerd.”
Tijmen Jans onderschrijft het belang van goede persoonlijke contacten eveneens. Zoals de omgang met de chauffeurs. “Ze kennen de weg bij ons. Ze weten waar de koffieautomaat staat en in welk kantoor ze moeten zijn om orders af te laten tekenen.” Automatiseren heeft in dat kader positieve effecten, vindt Reedijk: “Daarmee krijg je meer tijd om eens bij je klanten langs te gaan. Want het blijft uiteindelijk tóch mensenwerk…”