Edwin Asveld van TransHeroes gelooft in online

Edwin Asveld van TransHeroes gelooft in online

Edwin Asveld kan een gebrek aan ambitie en visie niet worden verweten. Hij schudde een aantal jaren geleden de vastgoedwereld op door te investeren in het kantoorpand DSTRCT/74 aan de Wegtersweg in Hengelo. Met zijn Pipi Langkous-motto ‘Ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan’ revitaliseerde hij het imposante gebouw tot een gewilde locatie voor tal van bedrijven. Twijfelaars omtrent de levensvatbaarheid van project snoerde hij de mond en Asveld vestigde zijn naam als succesvol ondernemer.

Volledig vrijgelaten

En dat terwijl het project DSTRCT/74 eigenlijk een buitenbeentje was voor Asveld wiens aspiraties meer lagen in de expeditie-sector. Een vak dat hij leerde van zijn schoonvader Paul Beuting die zich met zijn bedrijf BTA International concentreerde op het transport van goederen naar Spanje en Portugal. Hij wordt aandeelhouder in het bedrijf, neemt de Rijssense logistiek dienstverlener Transport Team Salland, kortweg TTS, over en voegt ook een koeriersdienst toe. In 2017 volgt een bij IATA aangesloten luchtvrachtkantoor en wordt ook zeevracht en railvervoer in het palet opgenomen, zodat alle modaliteiten kunnen worden aangeboden. De naam wordt TransHeroes met als ondertitel Smart Logistics Provider en is – uiteraard - gevestigd in zijn eigen DSTRCT/74. De pijlers onder het bedrijf zijn nog altijd BTA International en TTS Quality Logistics, vertelt hij: “Bij BTA kreeg ik de smaak te pakken van het vak en Paul heeft mij volledig vrijgelaten, nooit afgeremd. Hij zei altijd: je doet toch wat je zelf wil.…” Dat tikkeltje eigenwijsheid heeft geleid tot TransHeroes dat zich inmiddels ook heeft versterkt door overnames van de Frankrijk-specialist Van der Wal Enschede en Forwarding Plus in Bunsschoten, dat is gespecialiseerd op transport van en naar Tsjechië.

Belangrijke schakel

Voor Edwin Asveld is het duidelijk: de expediteur is de meest waardevolle partij in de logistieke keten: “In 2010 werd nog gezegd dat de expediteur niet meer zou bestaan in de toekomst, maar het tegendeel is het geval. Omdat wij namelijk naast de klant staan en een belangrijke schakel zijn. Een transporteur heeft de auto’s, maar wij zorgen dat die zo efficiënt mogelijk rijden. Wij doen het slimmer waardoor wij op transportkosten kunnen besparen; soms 10 tot 20 procent. Onze kracht is dat wij de juiste transporteur voor de juiste vracht weten te vinden. We voorkomen allerlei interne troubles, zijn efficiënter en daardoor goedkoper.” Een belangrijk aandeel in het succes van TransHeroes is niet alleen het hippe aura van het bedrijf; waar de sector nog wel eens een wat belegen karakter lijkt te hebben, straalt TransHeroes energie en vitaliteit uit in alle uitingen. Maar belangrijker dan dat was de visie dat alleen door vergaande en intelligente it-systemen een bovengemiddelde dienstverlening kan worden gegeven. Asveld: “We begonnen met één developer en we hebben er nu vijf. En we zijn op zoek naar versterking. We lopen voorop met die automatisering. Een transporteur is een vakidioot die zijn vracht van A naar B wil brengen. Dat kunnen ze goed, maar van sommigen krijg je nog handgeschreven facturen… Wat wij doen is de kosten in de transportmarkt transparant maken. TransHeroes was de eerste die de vrachttarieven online publiceerde. Dat was not done in deze sector.”

Ook de concurrentie kan die tarieven inzien met de kans dat ze onder de prijs gaan aanbieden. Asveld blijft er nuchter onder: “Er is altijd wel iemand goedkoper, wij gaan niet zo hard op de prijs. Het is juist de mix die wij kunnen bieden. Kijk, ons bestaansrecht is dat wij naast de klant staan en hem helpen te besparen door een compleet pakket aan te bieden. Nee, een transporteur is niet altijd blij met ons, maar als de transporteur het goed doet, zetten we hem in op meerdere klanten. En bovendien: de generalisten in het transport gaan het niet redden. Wel de specialisten die zich richten op een bepaald land of een bepaalde vorm van transport. Daarom ook onze strategische overnames van Van der Wal en Forwarding Plus.” Overigens, zo voegt hij eraan toe, staan er nog andere overnames op de wensenlijst, maar namen en rugnummers wil Edwin Asveld niet noemen.

Investeren

Door stevig te investeren in het eigen volledig online-systeem voor tarieven, offertes en directe boekingen - de TransPortal - heeft de Hengelose logistieke dienstverlener een stevige voorsprong genomen. Weliswaar proberen Amerikaanse startups in Europa hetzelfde te doen, maar Asveld vreest die competitie niet: “Wij zijn namelijk nooit bang geweest om te investeren. Waar we niet op bespaard hebben is personeel. We hebben nu 52 mensen. Dat gaat overigens nog wel verder groeien in de toekomst.”

Van die 52 medewerkers zijn de meesten actief als planner. Want hoewel de klant via het it-platform van TransHeroes het versturen van vracht van A tot Z kan regelen vanachter zijn laptop, zijn de planners nooit ver weg. “Contact met de klant, de menselijke kant blijft belangrijk”, benadrukt Asveld: “We hebben hier geen chatbots. Als er wat is, als je een vraag hebt, dan bel je ons. En dan krijg je diegene aan de telefoon die je op je beeldscherm ziet! De planners, dat is onze customerservice, daar hebben we geen aparte afdeling voor nodig. En natuurlijk wil je ook met de klant aan tafel zitten. Omdat je op die manier onze expertise kunt presenteren. Dat gaat niet met een chatbot.”

Waar het wel om gaat bij TransHeroes is de TransPortal als perfect en intelligent platform. “Onze focus ligt op online, ook omdat jongere generaties snel een klap op de tafel willen geven door online een tarief te berekenen voor een bepaald transport. In onze markt zijn daar nog maar weinig partijen mee bezig, maar wij kijken nog verder, ook naar het AI-verhaal. We willen de mogelijkheid hebben om op basis van historische data sneller te kunnen voorspellen en scherper te zijn op de inkoop van laadruimte. En ook bepaalde excessen tijdig te kunnen bijsturen. Maar: wel altijd met die human touch om de klantrelatie persoonlijk en optimaal te houden. Als je nu nog als expediteur werkt met vijf planners met Excel-sheets red je het niet meer.”

Voor zover geen zorgen bij Asveld en zijn TransHeroes. Zorgen zijn er wel op een ander vlak. Bijvoorbeeld als het gaat om de vele eigen wet- en regelgevingen, waardoor elk land zijn eigen toltarief kan bepalen en het voor transporteurs niet alleen lastiger wordt, maar vooral duurder. “Het is zelfs zo gek dat je voor een trailer naar Slovenië een kwart van de vrachtkosten betaalt aan tolheffing. Tarieven die van 19 cent per kilometer naar 36 cent zijn gestegen. Ik begrijp niet dat ze in Brussel zoiets durven te presenteren. Aan de ene kant wil men de Europese productie en handel bevorderen ten koste van Chinese producten en vervolgens maak je het onderlinge transport van Europese producten duurder! Als je wilt concurreren moet je dat juist niet doen, want je maakt de Europese handel kapot.”

Er is daarnaast nog een uitdaging: de elektrificatie van het vrachtvervoer. Edwin Asveld: “Dat is voor de hele sector echt een enorme uitdaging. Hoe het zich ook gaat ontwikkelen, vast staat dat de investeringen in elektrificatie voor de transporteurs hoog zullen zijn. En uiteindelijk ebt dat ook naar ons toe.”

Overigens is het voor Asveld geen enkele reden om kniezend in een hoekje te gaan zitten, hoewel hij het wel iets rustiger aan doet. “De organisatie staat goed, ik heb goede mensen en daardoor ook wat meer vrijheid om aan het gezin en mezelf te denken. Maar dat wil niet zeggen dat ik er klaar mee ben. Verkopen? Er wordt hier wel eens op de deur geklopt hoor, maar ik klop liever bij een ander op de deur. Kijk, er zijn hectische tijden geweest, maar het is het allemaal en altijd waard geweest. Ik zie mezelf ook niet de hele dag op de golfbaan staan. Ik heb gewoon iets nodig om me scherp te houden. En TransHeroes, en deze sector, daar is nog veel in mogelijk.”

Kloppend hart

De TransPortal van TransHeroes biedt een uitgebreid dashboard voor efficiënt transportbeheer. Gebruikers kunnen direct prijzen berekenen of offertes aanvragen voor weg-, zee- en luchtvracht en real-time de status van hun zendingen volgen. Het dashboard toont actuele offertes en geboekte zendingen, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen verschillende transportmodaliteiten. Benodigde acties, zoals facturen aanleveren of CMR's uploaden, worden duidelijk weergegeven. De TransPortal is daarmee het kloppend hart van TransHeroes.