Rijplezier naar de EV gebracht met de IONIQ 5 N
Dit is het eerste elektrische model dat onder het sportieve N label wordt uitgebracht. “Het is met 650 PK gelijk de krachtigste Hyundai ooit”, marketing manager Koen van Grootel somt een paar indrukwekkende Hyundai-feitjes op.” Bijzonder is de N Drift Optimizer die helpt de drifthoek te behouden en uiteraard de N e-Shift en N Active Sound+, ontwikkeld om het geluid en schakelgevoel van N-modellen met een verbrandingsmotor te kunnen nabootsen”. Koen van Grootel: “N e-Shift simuleert ‘schakelen’ in de IONIQ 5 N door het motorkoppel zo te regelen dat het zorgt voor een natuurlijk vermogensverloop en echte schakelmomenten tijdens het accelereren. Het is zo goed gedaan dat je na 20 seconden al vergeten bent dat het helemaal geen brullende v8 is waar je mee op pad bent”.
Dit is bij de puristen niet onopgemerkt gebleven. De IONIQ 5 N is dan ook uitgeroepen tot ‘2024 World Performance Car’ bij World Car Awards en versloeg onder meer de Ferrari Purosangue, de BMW M2 en de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid. Om maar een paar typetjes te noemen. Van de Tucson, die accountmanager Raymond Tijink van AGT voor deze presentatie bij zich heeft, zijn er 7 miljoen verkocht in de 20 jaar dat het model op de markt is. “Het concept van de Tucson is nooit echt veranderd, behalve dat het met z’n tijd is meegegaan. Dat is een understatement in relatie tot het huidige tijdperk elektrisch rijden. Het blijft de best verkochte SUV in zijn segment; vernieuwd, altijd hybride, met en zonder stekker leverbaar en desgewenst als sportieve N-Line.”
Auto Groep Twente (AGT) bestaat dit jaar 60 jaar. Het bedrijf heeft drie dealervestigingen in Twente en werd meermaals uitgeroepen tot Beste Hyundai dealer van Nederland. “We voeren een Koreaans merk dat enorme slagen heeft gemaakt. In ieder segment is er een model waarvan de kwaliteit zich bewezen heeft. Mede daarom behoort Hyundai inmiddels tot de top 4 grootste autofabrikanten ter wereld”, aldus Tijink. Met Autolease Twente heeft AGT een eigen merkonafhankelijke leasemaatschappij met specifiek de focus op het MKB in Twente.
Wim Buitendijk, fleetmanager Oostland BMW: “Voor elke 5 Serie rijder een aandrijving naar keuze”
Bij Oostland in Almelo en Enschede schittert de BMW 5 Serie in twee modelvarianten in de showroom: de Sedan en de Touring. Wat van de buitenkant niet opvalt is het verschil in aandrijving. Een BMW 5-serie kies je met de gewenste motorisering. Want de ene rijder is de andere niet, zo luidt de redenatie van de makers. “Wil je een BMW 5-serie rijden en je moet de zakelijke keuze maken tussen benzine, diesel, hybride en elektrisch, dan is dat geen enkel probleem”, verzekert Wim Buitendijk van Oostland BMW. “Voor iedere BMW-liefhebber is er immers een 5-serie.”
En daag Buitendijk niet uit over de duurzaamheidsfilosofie van BMW. Je kunt het proberen met de vraag: hoezo een brandstof aangedreven motor in 2024? Het antwoord
volgt even snel als de snelste variant van de 5-serie van 0 tot 100 kilometer accelereert: “BMW is als een van de eerste automerken begonnen met het verduurzamen
van het productieproces. Niet alleen de auto’s van BMW zijn duurzaam. Ook de herkomst is groen. Fabrieken zijn voorzien van zonne-energie en windenergie. De winning
van grondstoffen vindt al langere tijd op een milieuvriendelijke wijze plaats en bovendien worden alle toeleveranciers nauwlettend getoetst volgens zeer strenge milieu- en sociale normen.” Binnen het hele scala aan duurzaamheidseisen benadrukt Buitendijk de kenmerken die van de BMW-rijder een BMW-rijder maken. “Het gaat om rijplezier, kwaliteit en om prestaties en sportiviteit. BMW maakt zolang ze bestaat auto’s volgens dit principe. Dat geldt ook voor de elektrische BMW. Die voelt nog steeds als een BMW met veel rijplezier.”
De Defender van Land Rover is voor de zoveelste keer aan een nieuw leven begonnen
Cult en vooruitgang staan synoniem voor de Land Rover Defender. Je zou het niet denken van dit bij ‘leven’ al legendarische model van Land Rover. Maar het is echt
waar, weten ze bij Klaas & Terlouw in Enter als geen ander. Eens een Defender-rijder altijd een Defender-rijder. Nooit eerder stapte de verstokte Defender-freak zo makkelijk over in een van de nieuwste, oogstrelende modellen van het Britse merk. En wanneer je als ondernemer dan ook nog met een grijs kenteken kunt genieten van je droomauto, is het leven af! Op het gelaat van directeur Marco Klaas van Klaas & Terlouw verschijnt een jolige lach als het over de onvermurwbare types gaat, die zichzelf ooit hadden opgelegd nimmer afstand te doen van hun iconische Defender. ”Maar ze stappen net zo makkelijk over bij het zien van bijvoorbeeld deze deels oranje gewrapte 3.0 D200 90 X-Dynamic SE. Alles bij deze Land Rover voert de liefhebber terug naar het aloude Defender-gevoel. Je rijdt alleen een type anno 2024. En dat is wél even iets anders.”
Marco Klaas en Rick Terlouw oogsten succes met het doorgronden van de zielenroerselen van de Defender-rijder. Lange tijd heette het dat die geen afstand kon
doen van zijn aloude, geliefde model. Eens een Defender, altijd een Defender. Hoe reageert de vasthoudende liefhebber nu de Defender zich in een eigentijds model heeft getransformeerd? Dat is de vraag. “Inruilen”, heeft Marco Klaas inmiddels ervaren. “En het is zelfs zo dat klanten die de Defender nooit hebben zien staan ineens idolaat zijn van dit vierwiel aangedreven juweel. Als specialist in Land Rover hadden we dit voorspeld. Deze Defender past niet meer in dat bijna stigmatiserende, vastgeroeste beeld dat de oude Defender opriep, maar het is wel een Defender gebleven.” De prestaties van deze terreinwagen zijn bovendien ongeëvenaard in z’n klasse. Een zakenauto waar je heerlijk mee kunt stoeien en ook nog eens in het door de klant gewenste uiterlijk. “Wie ooit het idee had dat er een einde aan een tijdperk aan zat te komen, zat er helemaal naast. Met de nieuwe modellen en types is deze iconische Land Rover voor de zoveelste keer aan een nieuw leven begonnen.”