Wellicht zegt zijn naam je niet direct wat, maar zijn werk ongetwijfeld wel. Elroy Klee is de man achter het FC Twentelogo uit 2006. Sindsdien ontwerpt hij onder meer verpakkingen voor Grolsch en Tasty Basics - een lijn van koolhydraat-arme producten. Verder geeft hij les aan het Saxion en is hij ook in zijn vrije tijd veel in de weer met graffiti en schilderkunst.
Elroy is daarnaast ook een van de eerste Twentse kunstenaars die AI integreert in zijn designwerk. “Dat begon een paar jaar geleden al”, vertelt hij. “Ik kwam ermee in aanraking en vroeg mezelf af: is AI voor mij een bedreiging of juist een hulpmiddel? Ik ben positief ingesteld, dus ik koos voor dat laatste. Ga ik hier niet mee aan de slag, dan heb ik over een paar jaar een probleem.” Eerst gebruikte hij AI vooral voor teksten, maar inmiddels ook om concepten te bedenken en visualisaties te maken.
Samenwerken
Hoe dat er in de praktijk precies uitziet? In eerste instantie gebruikte hij het vooral informatief. “Ik kan tegen AI zeggen: ‘Kun je deze slogan in een andere tone of voice schrijven?’ Dan gaat het dus echt om de tekstmatige kant van mijn werk”, legt hij uit. Maar ook op het gebied van branding en reclamecampagnes weet hij AI slim in te zetten. “Voor de visuele kant gebruik ik het vooral conceptmatig. Ik vraag AI bijvoorbeeld om een idee visueel te maken. Soms komt daar een heel gaaf beeld uit, en soms iets wat ik helemaal niet voor ogen had. Maar zelfs dan doe ik nog steeds inspiratie op.” Voor Elroy is dat precies wat AI zo waardevol maakt. “Ik zie het echt als een sparringpartner, iemand waarmee ik samenwerk.”
AI mist een stukje menselijkheid
Hoewel AI steeds meer een onderdeel van zijn dag wordt, blijft de menselijke touch volgens Klee onmisbaar. “Bij het uitvoeren van reclamecampagnes of het ontwerpen van een nieuwe branding werk ik nog steeds veel samen met copywriters, fotografen en videomakers; dat verdwijnt niet zomaar. Sterker nog: ik denk dat die menselijke touch nog heel lang essentieel blijft.” Als voorbeeld wijst hij op dit interview. “Kijk naar wat we nu aan het doen zijn. Jij stelt mij persoonlijke vragen, en daardoor hebben wij directe interactie. Natuurlijk zou AI dat over een paar jaar misschien ook kunnen, maar dan mis je nog steeds dat emotionele stuk. Jij ziet mij twijfelen, lachen of mijn schouders ophalen, en dat beïnvloedt jouw vragen. Met AI mis je dat stukje menselijkheid.”
Naast inspiratie levert het Klee ook veel tijdswinst op. “Wat ik normaal binnen een dag deed, lukt nu bijvoorbeeld binnen zes uur.” Of hij dit ook doorberekent in zijn tarief? Daar is hij nog voorzichtig mee. “Wellicht ga je daar op den duur wel naartoe”, vertelt hij. “Maar hoe ver ga je? Conceptcreatie blijft een bepaalde waarde houden die je niet in uren kan uitdrukken. Staat het concept eenmaal en draait het vooral om de uitvoerende kant, ja, dan word ik wel een stuk efficiënter.” Of hij nou met een echt persoon of met AI spart over een idee, het is Klee om het even. “Het idee komt natuurlijk nog steeds van mij. Loop ik buiten, dan word ik net zo goed geïnspireerd door wat ik zie. Ik maak ook nog steeds moodboards op Pinterest, AI is voor mij vooral een handige toevoeging.”
Is jouw organisatie ingericht op AI?
Klee hoopt dat ook andere designers en bedrijven actief aan de slag gaan met AI. “Kijk wat AI voor jouw bedrijf kan betekenen,” zegt hij. “Misschien blijkt wel dat je met AI 25 procent efficiënter kan werken. De vraag luidt dan: is jouw organisatie daar op ingericht? En wanneer en met welke tools ga je die slag maken? Klee ziet dat sommige bedrijven al stappen zetten, bijvoorbeeld door interne processen efficiënter te maken. “E-mailverkeer koppelen aan offertes of de klantenservice slimmer inrichten, dat soort zaken. Maar zulke dingen gaan niet vanzelf, het is nog steeds aan de mens om te onderzoeken wat er allemaal mogelijk is. Wat dat betreft kost AI ons niet alleen banen, maar creëert het ook functies.”
Hoewel hij nu nog vooral de voordelen ziet, is hij niet blind voor de negatieve kant van kunstmatige intelligentie. “Fraude, nepnieuws, deepfake video’s; het is niet alleen maar positief, maar zo ben ik er voor mijn werk wel ingestapt. Ik moet wel, anders trek ik straks aan het kortste eind. Je kunt de vooruitgang toch niet stoppen, dus kun je er maar beter mee leren werken.”