“AI vervangt niet de kennishouder”

“AI vervangt niet de kennishouder”

Connectworks IT professionals werd twintig jaar geleden opgericht. Mark Maathuis en Wouter van Weeren begonnen vanuit een bedrijfsruimte in Beerzerveld een bedrijfje dat zich aanvankelijk met name richtte op de verkoop van hardware. Gedurende twee decennia transformeerde Connectworks IT professionals naar een breed georiënteerde IT­ dienstverlener, die na enige omzwervingen en overnames nu gevestigd is ineen modern pand aan de N36 in Almelo. Thijmen Bosman stapte na een carrière bij KPN in bij Connectworks IT professionals en werd mede­ eigenaar. “Het is een ouderwetse term maar in feite zijn we een kantoorautomatiseerder. Alleen heet dat nu Managed Service Provider. Wij leggen de focus op continuïteit, veiligheid en productiviteit. En daarvoor werken bij ons de juiste mensen: consultants, software­specialisten en engineers, mensen met verstand van werkplekautomatisering. Onze klanten zijn met name het MKB en MKB+, bedrijven die antwoord willen op complexe vraagstukken en willen weten wat dat voor hen betekent. Wij analyseren de behoefte van de klanten op IT ­gebied en lossen ICT-vraagstukken op, zodat ze efficiënter en beter kunnen opereren. We zijn daarbij veel meer gaan kijken wat onze toegevoegde waarde is, wat we kunnen leveren en hoe wij de behoefte zo goed mogelijk kunnen invullen.”

Goede relatie

Het is een metier waarin meer bedrijven actief zijn, maar er is een duidelijk onderscheid, constateert Thijmen: “Natuurlijk zijn er in onze regio meer partijen die in dat
veld werken. Maar er heeft een enorme consolidatieslag plaatsgevonden waardoor steeds meer IT­ bedrijven worden overgenomen door investeerders die belang hebben bij langlopende contracten met opdrachtgevers. Er is minder betrokkenheid als een investeerder vanuit Amsterdam alleen geïnteresseerd is in rendement en minder in de klant. Kijk, wij vinden een goede relatie belangrijk, dat je elkaar inde ogen kijkt, betrokken bent. We zijn een regionale partner, staan hier met de poten in de klei. Bij ons vind je geen accountmanager die alleen maar werkt voor z’n salaris. Connectworks IT professionals is een club waar je zou willen werken. Hier ontstaan ook vriendengroepen buiten het werk. Hier werken we samen voor onze klanten. Die passie missen IT­ bedrijven die overgenomen worden en zo goedkoop mogelijk moeten opereren voor een maximaal rendement voor de investeerder. Als zo’n partijdan zegt: dat of dat doen we niet meer, dan heb je als klant een probleem.”

Wat hij noemt, ‘de klant in de ogen kijken’, is een belangrijk aspect. Misschien wel het belangrijkste, zegt hij: “Een goedcontact is van belang omdat je moet snappen waar je met elkaar naar toe wilt. De behoeftes begrijpen: is dat de veiligheid van de data, is het de digitalisering van processen, gaat het om efficiency en business-apps rondom ERP-of CRM-­pakketten? Ligt de nadruk op innovatie, op productie?Dus het geheel van continuïteit, veiligheid en productiviteit waarbij wij de klant adviseren en ondersteunen.”

Het totale oeuvre van Connectworks IT professionals omvat full service en co-­managed IT, ontwerpen en beheren vanbedrijfsnetwerken, kennis van en diensten met Microsoft Dynamics 365, cloud oplossingen, IT­-beheer, consultancy, werkplek inrichting en zakelijk telefonie. En uiteraard ook security. Thijmen: “Samen met de klant inventariseren wij de risico’s. Wat zijn in jouw bedrijf of organisatie de kroon juwelen, want hoe waardevoller hoe groter de maatregelen. Je moetje veilig voelen.”

“Voor ons is dat allemaal heel vanzelfsprekend”, vervolgt Bosman: “We willen dat de klant zich geen zorgen hoeft te maken. Veiligheid is voor ons een hygiënefactor, het moet schoon zijn, je moet secuur werken. Dus de bescherming van de omgeving waar de applicaties, zoals CRM en ERP, op draaien. En natuurlijk de veiligheid en bescherming van de data. Wat wij daarin doen is een minimale mate van veiligheid bieden die al bovengemiddeld is. Maar wil de klant daarbovenop nog extra veiligheid, dan kan dat uiteraard.”

Hoog rendement

Op dit moment zijn factoren als innovatie, productiviteit en samenwerken voor ondernemingen van belang, maar ook AI is op dit moment bijzonder actueel, constateert Thijmen: “We praten veel met klanten en zeker over AI. Hoe gaan we binnen ons bedrijf om met AI? Hoe voorkom je dat jouw kennis bij concurrenten terecht komt?, dat zijn onder andere vragen die wij krijgen. Hoe zet je AI in om de efficiëntie in jouw organisatie te verhogen, zodat je het werk van iedereen makkelijker maakt. Zeker nu, met de krapte op de arbeidsmarkt, is het een mogelijkheid om met dezelfde mensen meer werk te kunnen uitvoeren.”

“Kijk, er is een zekere dreiging vanuit AI. Maar het is net als vroeger met spam en phishing. Je kon het herkennen aan de spelfouten of slechte vertalingen. Dat is volledig voorbij, want met AI is het zo goed gemaakt, de spelling, alles klopt. Maar elke keer als iets gebeurt in de maatschappij moeten mensen daaraan wennen. Dat gaat hier ook gebeuren. Het is niet zo dat je straks voor vijftig procent in de val van AI trapt. Er komt een beweging dat we weer willen weten van welke bron het komt. We gaan daarin onze weg vinden. Het is als met de uitvinding van de auto: toen de eerste

T-­Fordjes op de weg kwamen werden mensen overreden, omdat ze er niet aan gewend waren dat er auto’s op straatreden. De maatschappij verandert continu.”

“Ik denk dat het rendement van AI hoog is als het gaat om productiviteit. De vraag die veel wordt gesteld is of AI de kenniswerker gaat vervangen. Dat denk ik absoluut niet. Wel kan de kenniswerker zijn kennis beter inzetten.

AI vervangt het eenvoudige en repeterende werk en niet het complexere werk van mensen. AI kan niets productiefs maken zonder de juiste intentie en de juiste prompt in
te voeren; anders werkt het averechts. Om dat te kunnen doen heb je kennis nodig en ervaring om AI de juiste input te geven.”

Continuïteit en productiviteit

Dat het bedrijfsleven kan profiteren van AI is zeker: “Neem een incident dat plaatsvond, daarover is altijd een uitgebreide communicatie tussen partijen. Je kunt AI inzetten om een samenvatting te maken. De volgende stap is dat er een nieuwe vraag binnenkomt. AI kan dan uitzoeken wat daarover al eerder is geschreven. Klanten willen daarom weten hoe je AI kunt toepassen, wat de tijdsbesparing is, toegevoegde waarde of kwaliteitsverhoging.”

Of AI overigens hoog op de agenda staat bij de Twentse ondernemer is de vraag. Bosman erkent dat het binnen Connectworks IT professionals een hot item is: “Maar het gemiddelde bedrijf is er nog niet mee bezig. Onze klanten zijn organisaties die veelal meer dan vijftig medewerkers hebben en navenant complexe vraagstukken. Continuïteiten productiviteit zijn daar belangrijker want die bedrijven lopen meer risico. Een schildersbedrijf met vijf mensenheeft die complexe vragen minder snel. En als daar een uur geen internet is, is dat ook geen probleem. Daar staat AI nog niet hoog op de agenda nee. Als het al nodig zou zijn.”

Overigens nuanceert Thijmen Bosman tot slot zijn opmerking over de omvang van de bedrijven:
“We hebben ook klanten met minder dan vijftig medewerkers, maar die hebben dezelfde vragen en die waarderen wij evenzeer als de grote partijen. We vergeten onze afkomst niet...”