HYGENIQ
Ze produceren uitsluitend milieuvriendelijke, duurzame en biologisch afbreekbare schoonmaakmiddelen bij HYGENIQ. “We zijn volledig groen”, aldus de directieleden Marcel in het Veld en Henk Toering. Het bedrijf, gevestigd op het EuregioBedrijvenpark in Enschede, opereert succesvol op de zakelijke markt. Maar er valt zeker nog een wereld te winnen. In het steriel ogende laboratorium wordt continu gewerkt aan de ontwikkeling van nieuwe groene en gezonde schoonmaakoplossingen. Henk Toering wil er wel eentje noemen: een ecologische reiniger voor zonnepanelen. Zoiets is er nog niet. “We bestaan bij de gratie van de innovatie”, zegt zijn collega. Terwijl het assortiment al indrukwekkend breed is met meer dan 140 duurzame producten. HYGENIQ richt zich met name op de professionele schoonmaakbranche en schoonmaak in de horeca, overnachtingsaccommodaties en vrijetijdslocaties. Aan kleinere bedrijven levert HYGENIQ duurzame reinigingsmiddelen via ketens, zoals Hanos en Makro. De hotels van Van der Valk gebruiken de milieuvriendelijke reinigingsmiddelen uit Twente ook, evenals het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC). Van de vaatwasser tot de vloeren, van de toiletten tot hetwagenpark: voor alles is een HYGENIQ-product beschikbaar. Van ovenreiniger tot ontkalker, het is er allemaal. Bijna dertig producten zijn door het Cradle tot Cradle Products Innovation Institute gecertificeerd voor het goud-certificaat, veertien zitten er in de pijplijn. Ondanks dat er tegenwoordig veel duurzame opties zijn, is 97 procent van de reinigingsmiddelen die internationaal geproduceerd wordt nog steeds traditioneel chemisch, zegt Toering. Doorgaans zijn dat grote multinationals die strak op hun markt zitten. HYGENIQ zet daar een milieuvriendelijk alternatief tegenover. In het Veld: “Het is duurzaam, het kost niets meer dan traditionele producten, het is kwalitatief net zo goed en het houdt onze wereld een stukje groener.” De basis vormt een slimme combinatie van groene grondstoffen en zelf ontwikkelde technologie. Bij een aantal reinigers, zoals sanitair- en toiletreinigers, geurverwijderaars en vloerreinigers, wordt ook probiotica gebruikt: goedaardige, nuttige, veelvoorkomende bacteriën. Ze bestrijden als het ware de schadelijke bacteriën en zijn daardoor uiterst effectief. Henk Toering: “Dat is soms best lastig om uit te leggen. Maar neem eens contact met ons op, we dagen iedereen uit om eens te kijken naar de mogelijkheden van duurzaam reinigen. We kunnen belangstellenden daarbij ook begeleiden. ” Marcel in het Veld: “Er is nu echt geen reden meer om niet te kiezen voor groen en duurzaam!”
Idverde
Idverde Realisatie heeft tientallen trouwe, duurzame klanten, die al vele jaren met dit groene bedrijf zijn verbonden. Dat is een breed spectrum, waaronder gemeenten, woningcorporaties, projectontwikkelaars, bouwers en bedrijventerreinen en bedrijven. De Hengelose vestiging heeft Overijssel en Gelderland als werkgebied. Eigenlijk bestaat Idverde Realisatie in Hengelo al 62 jaar, vertelt vestigingsmanager Gertjan Klein Legtenberg: het is het vroegere Boogaart, nog altijd een bekende naam in Twente. De vestiging is onderdeel van de gelijknamige Franse multinational die actief is in acht Europese landen. Omzet: één miljard! In Nederland heeft Idverde zestien vestigingen, met een landelijke dekking.
Niemand hoeft de 45 Twentse groenspecialisten wat uit te leggen over biodiversiteit en klimaatadaptatie. “Daar komen we standaard mee in aanraking”, zegt Klein Legtenberg, samen met projectleider Peter Hesselink verantwoordelijk voor de acquisities. Zo is de vestiging onder meer actief met de aanleg van daktuinen. Onder meer bij HP Valves in Hengelo zijn klimaatvriendelijke sedumdaken gerealiseerd. De gemeenten in de regio zijn belangrijke klanten, aldus Klein Legtenberg. Idverde Realisatie wordt vaak betrokken bij grote projecten als de aanleg van nieuwe woonwijken en revitaliseringsprojecten. “Wij zorgen daarbij voor de softe, groene kant.” De Hengeloërs werken daarbij vaak samen met de collega’s van de Idverde Advies- en Bomendienst in Apeldoorn. Samen met ecologen, ontwerpers en planontwikkelaars levert de Twentse vestiging zodoende een compleet groen dienstenpakket. Het onderhoud van bomen is een belangrijke activiteit: Idverde heeft bijvoorbeeld het complete bomenbestand van de gemeente Oldenzaal in onderhoud. Maar het kan ook op kleinere schaal, zo werd onlangs in Tubbergen een fraaie eik verplaatst, een precisiewerkje dat veel kennis vereist.
Nog een specialisatie: het vergroenen – ‘tegelwippen’ – van schoolpleinen. Maar ook bij zorgcentra zijn de Twentse specialisten actief. Gertjan Klein Legtenberg: “De tuinen worden als het ware een verlengstuk van het interieur: ‘beweeg- en belevingstuinen’, noemen we die wel eens.Leuk voor de bewoners!” Datzelfde geldt voor bedrijven: kom eens vaker uit het kantoor, ga eens naar buiten! Dit is het zogenaamde RICH-concept: Rethink, Identity, Climate, Human. “We creëren groene buitenruimten en zorgen voor mogelijkheden om te ontspannen, bijvoorbeeld met een basketbal- of voetbalveldje. Of plekken om lekker buiten te werken op de laptop: te tuin als verlengstuk van het kantoor. Bedrijven willen attractief worden voor potentiële werknemers, wij dragen hierin graag een steentje bij!”
Broekhuis BMW Almelo
Wie aan BMW denkt, zal waarschijnlijk vooral de sportieve kenmerken van dit merk voor ogen hebben. Maar aandacht voor duurzaamheid staat ook hoog in het vaandel. “BMW is al jaren op rij de meest duurzame autofabrikant ter wereld”, zegt Tim Segerink, directeur van Broekhuis BMW Almelo. Ook op het bedrijfscomplex aan Twentepoort West zijn ze serieus met energiebesparing en CO2-reductie bezig. Elektrische aandrijving is voor BMW al jaren de gewoonste zaak van de wereld. “We lopen voorop, in 2013 is de volledig elektrische I3 al geïntroduceerd,”, aldus Segerink. Hij noemt de vier pijlers waarop BMW haar duurzame beleid heeft gebouwd: ontwikkeling, productie, gebruik en recycling. Klanten kunnen bij veel modellen een keuze maken: benzine, hybride of volledig elektrisch. Diesel kan ook. ‘Power of choice’, noemen ze dat bij BMW.
"BWM is al jaren op rij de meest duurzame autofabrikant ter wereld"
Ook op het bedrijf zelf is er aandacht voor duurzame thema’s. Zo is het papiergebruik tot een minimum teruggebracht, het complete archief is bijvoorbeeld gedigitaliseerd. Aandacht ook voor het afvalmanagement: de complete Broekhuisgroep werkt met één milieubedrijf, dat zorg draagt voor hetzorgvuldig scheiden van de afvalstromen en dat de volumes meet om de totale afvalstroom terug te dringen. “Daarnaast zijn we bezig om overal het energieverbruik terug te dringen met grote en kleine ingrepen. Zo hebben we ventilatoren aan de plafonds om de warmte naar beneden te drukken en we maken gebruik van slimme energie-meters. Dus minder gasverbruik”, vertelt Tim Segerink. En uiteraard staan er op het terrein verschillende laadpalen. Ook de medewerkers zijn met duurzaamheid bezig. Ze worden door BMW getraind en meegenomen in dat proces, bijvoorbeeld om met klanten over accu’s te communiceren. Zo houdt het automerk rekening met het milieu en de arbeidsomstandigheden, waarbij grondstoffen worden gedolven. “De BMW iX is praktisch helemaal recyclebaar, van de auto blijft slechts één kilo restafval over.”