Iedereen in beweging!

Iedereen in beweging!

Na de oorlog verdween de animo en gebeurde er een hele tijd niets. Tot in 1998 atletiekclub AC TION (Twente Is Onze Naam) hun vijftigjarig jubileum vierde. ‘Laten we de Singelloop in ere herstellen,’ moet iemand gezegd hebben en de rest is geschiedenis. Wat aanvankelijk bedacht was als een eenmalig evenement, is uitgegroeid tot een hardloopevenement van formaat, waar mensen graag voor naar Enschede komen. De 27ste editie van de Singelloop is inmiddels geweest en voor de organisatie was ook deze keer een kernteam van twaalf leden verantwoordelijk, met als voorzitter Marc Woesthuis en gedreven hardloper Sven van Munster als atleten coördinator. Het is een jaarklus, want een week na het evenement zitten ze alweer rond de tafel om de afgelopen editie te evalueren en de volgende op te starten. Elke keer een logistieke uitdaging maar dat doen ze met liefde. Marc: “Ik ben er vanaf 2009 bij betrokken en Sven sinds 2017. De allereerste keer waren er elfhonderd deelnemers, toen heb ik ook meegelopen, maar de lukt nu niet meer. We zijn 30% gegroeid ten opzichte van de vorige editie, dat betekent dat we zevenduizend deelnemers hadden dit jaar. Dat is voor nu genoeg, groei is leuk, maar kwaliteit gaat bij ons voor kwantiteit. Daar stellen we het evenement op in. We hadden dit jaar tweehonderdvijftig vrijwilligers om alles in goede banen te leiden. Zij zorgen dat het veilig is voor deelnemers en publiek en kunnen handelen in geval van nood.”

Sponsoren heb je nodig

“Ons motto is ‘Iedereen in beweging.’ Dat betekent dat de Singelloop niet alleen voor wedstrijdhardlopers is bedoeld, maar voor iedereen die wil meedoen. Deze Singelloop is de enige in Nederland die volledig over singels gaat. De formele afstanden zijn vijf mijl (acht kilometer) en tien mijl (zestien kilometer). Voor kinderen zijn de afstanden aangepast, de kidsrun betekent achthonderdvijftig meter zo hard mogelijk rennen. Er wordt gestart in het Volkspark en van daaruit gaan we de singels op. Het is ook supergezellig, op elke vijfhonderd meter is er live muziek,” vertelt Marc. “Van steeldrums tot een dj of een dweilorkest en in het park stonden dit jaar een band en een singer songwriter, er waren foodtrucks en allerlei standjes; voor elk wat wils. De kinderen kunnen bij ons ook kennismaken met allerlei sporten. Verschillende sportverenigingen gaven demon­straties in het Volkspark en de kinderen mochten dat zelf uitproberen.” Dat klinkt allemaal geweldig leuk, maar voor niks gaat de zon op. Een dergelijk groots opgetuigd evenement kost geld. Sven: “We hebben natuurlijk sponsoren nodig, onze hoofdsponsor is Menzis en tevens zijn verschillende regionale sponsoren actief, zoals Koopmans Bouwgroep, Pure Energie, Demcon, Forvis Mazars en Livio. Daarnaast zijn er een twintigtal andere sponsoren.”

Anne Luijten

“Livio reikt al jarenlang de prijs uit aan de oudste deelnemer. We zien dat de leeftijd van die categorie deelnemers toeneemt, mensen blijven langer fit. Waar we eerder moeite hadden om bij de 50-plussers in die wedstrijdcategorie het podium te vullen, zijn er nu heel veel atleten. En we zien meer 60-plussers bij de recreanten hardlopen. Nog mooier is dat de allergrootste categorie dit jaar jongeren waren van twintig tot vijfentwintig jaar. Nadat die leeftijdsgroep jarenlang afnam, zit dat geweldig in de lift. Het is nu de grootste groep, die het evenement opzoekt. We zien dat topsport en breedtesport hier mooi samengaan, de deelnemers aan de wedstrijd en de recreanten, die hun eigen uitdaging aangaan. Aan de hoofdwedstrijd deden topatleten mee zoals Anne Luijten, die in Parijs aan de olympische marathon deelnam en Tom Hendrikse, nummer drie op het Nederlandse Kampioenschap marathon. En regionale toppers als Niels te Pas en een Belgisch duo, waaronder de winnaar van vorig jaar Yannick Michiels, die hoort bij de wereldtop van de oriëntatieloop. Hij vindt het hier zo’n leuke sfeer dat hij graag komt.”

Bedrijvenloop

“We zien ook dat de bedrijvenloop steeds populairder wordt. We hadden dit jaar zo’n tweehonderd teams uit die sector, met in elk team vijf deelnemers. Dat doen bedrijven en instellingen niet alleen om zichzelf te profileren, maar ook voor de teambuilding en om hun werknemers buiten het werk wat extra’s te bieden. Er is een speciaal eigen klassement voor bedrijven, dat wordt gezien als een stimulans. Je wilt natuurlijk graag winnen voor je bedrijf
of instelling.”

Dat de organisatoren zelf ook niet bang zijn voor een uitdaging, bewijst het feit dat ze ook in coronatijd twee keer een Singelloop organiseerden. “Wij zijn het enige evenement dat altijd doorgaat,” zeggen Marc en Sven met enige trots. “We hadden voor iedere deelnemer met kalk een startvak van twee bij twee meter gecreëerd om de afstand te waarborgen en er moesten allerlei maatregelen genomen worden rondom het scannen en het testen. Er waren drieduizend deelnemers en er was geen publiek in het Volkspark. In 2023 hadden we te maken met extreme hitte. Dat zie je van te voren aankomen, dus ga je opschalen met de veiligheidsregio. Extra waterposten, sponsen en extra medische inzet van de EHBO. De gemakkelijkste weg was afzeggen geweest. Maar het is toch wel een beetje onze sport geworden om het ieder jaar weer voor elkaar te krijgen. Zonder onverantwoordelijke risico’s, die beslissing nemen we samen met de verantwoordelijke instanties zoals de GHOR en de gemeente. Onze ambitie is om uit te groeien van een hardloopevenement naar een hardloopfestival, maar dat is nog toekomstmuziek.”