De FBK Games zijn niet meer weg te denken uit de sportieve agenda: niet alleen in ons land maar ook op internationaal niveau. Nadat in 2019 het Hengelose atletiekgala de status van World Athletics Continental Gold Tour ontving, staat het FBK Stadion in het balboekje van de atleten.
“Maar”, zegt meeting director Hans Kloosterman, “dat is weleens anders geweest: We hebben inderdaad jarenlang de eindjes aan elkaar moeten knopen. Je hebt je vaste kosten, daar kom je niet onderuit. En wat overbleef was het budget voor de atleten. Nu we de status hebben van Continental Tour Gold, net achter de Diamond League, en tot de beste drie wedstrijden willen behoren, is er veel veranderd. Commercieel is het nu veel interessanter.” Geld was niet het enige probleem, ook het voortbestaan van het stadion hing jarenlang als een donkere wolk boven de baan. De opkomst van talenten als Dafne Schippers en Churandy ‘ik ben blij man’ Martina hebben de FBK Games veel goed gedaan. Atletiek kwam in Nederland meer in de belangstelling en dat leverde nieuwe topsporters op als Femke Bol, Lieke Klaver, Jessica Schilder en bij de mannen Menno Vloon. “ En de FBK Games is een wedstrijd waar ze tot wasdom komen”, aldus Hans Kloosterman: “ Femke Bol liep hier in 2019 nog in het voorprogramma. Nu is ze de grote internationale ster.” Die positieve flow moet verder worden uitgebouwd en daar is financiële power voor nodig. Sponsors en partners, met hart voor de atletiek, kunnen daar nu van profiteren: immers atletiek is dankzij de successen van de Nederlandse atleten populairder dan ooit en voor het bedrijfsleven dus een gewild podium. Om dat bedrijfsleven over de streep te trekken is door de FBK-organisatie een nieuwe functie gecreëerd van Commercieel Directeur. Een rol die wordt vervuld door Jakko Slot, die jarenlang bij FC Twente de contacten met sponsoren onderhield en de afgelopen twee edities al commercieel betrokken was bij de FBK Games. Kloosterman: “ Commercieel moesten we ons versterken en daarvoor hebben we de rol van Jakko uitgebreid. Het past in onze lange termijnvisie om het evenement verder te laten groeien en de atleten nog meer aan ons te binden.” Sporten commercie kunnen niet meer zonder elkaar. Sporters vinden in het bedrijfsleven belangrijke sponsors om hun ambities te ondersteunen en bedrijven en organisaties demonstreren hun maatschappelijke betrokkenheid graag met succesvolle teams en atleten. Ook de organisatie van de FBK Games onderkent het belang van die relatie. Met de nieuwe Commercieel Directeur Jakko Slot gaat dat nog meer aandacht krijgen.
Succes en ambitie
Wat Slot door zijn jarenlange ervaring meebrengt is een uitgebreid netwerk. Slot: “ Natuurlijk zet ik dat netwerk in voor de FBK Games. Daarbij helpt de ontwikkeling van de Nederlandse atletiek enorm. Bedrijven willen impact maken en onderdeel van succes en ambitie zijn. Bij de FBK Games kan dit.”
Hij voegt daaraan toe dat er nog veel werk verzet moet worden: “ Hoe groot de FBK Games zijn, zowel nationaal als internationaal, dat weet nog lang niet iedereen. Daarom is het zaak om ons nog actiever in het bedrijfsleven te manifesteren en samen te zorgen voor commerciële groei van de FBK Games. Dat verhaal vraagt zeker om uitleg bij potentiële sponsoren en partners, maar het is nodig: dit is een topsportevent.”
En dat is ook wat de organisatie wil: de commercie mag dan belangrijk zijn, maar sport blijft centraal staan, zowel in de top- als breedtesport. Tot dat laatste mag de FBK Dubbele Mijl worden gerekend, maar ook de FBK KidsRun en de activiteiten in het kader van FBK Schoolatletiek. Allemaal mede mogelijk gemaakt dankzij het bedrijfsleven en andere partijen die op zondag 4 juni met hun relaties kunnen genieten van een dynamische, afwisselende middag. Voor een groot deel speelt de hospitality daarbij een stevige rol. Of, zoals Kloosterman zegt: “ We proberen een unieke positie in te nemen door de hospitality nog verder in het evenement in te bedden. We zijn daarin anders dan bijvoorbeeld de Military en bij voetbal heb je weer een andere beleving. Wij bieden een intensieve middag topatletiek waar je met een gerust hart je relaties mee naar toe kunt nemen. Atletiek heeft een andere uitstraling. Het is niet exclusief met champagne en kaviaar maar wel bijzonder.”
"Sporters en sponsors waarderen de onderlinge relatie. Dat maakt het uniek"
Twentse roots
Voor Jakko Slot is het zaak die bijzondere beleving niet alleen op Twentse ondernemers over te brengen, maar ook nationaal: “De basis is onze Twentse roots en we hebben al jaren een sterke groep van Twentse ondernemers die de FBK Games steunt. Dit moeten we koesteren en uitbouwen. Daarnaast moeten we, dankzij de groei van de sport, in staat zijn om nationale en internationale ondernemingen uit het land te interesseren. Dat moet lukken, zeker als je kijkt naar de internationale bereikcijfers van het event en de enorme groei van het aantal online followers van de atletieksport. Het biedt unieke activatie kansen voor bedrijven.” Zowel de kleinere als grote sponsoren kunnen daarbij rekenen op Twentse trots en een puur Twentse karaktertrek, zegt Slot: “ We schreeuwen het niet zo van de daken, maar we doen het wel. Men kan op onze betrouwbaarheid rekenen.” Een aspect dat binnen de groep van sponsors wordt gewaardeerd is de houding van de sporters zelf. “ Atleten zijn benaderbaar, nemen de tijd om met de familie van de sponsor op de foto te gaan. En die waardering is wederzijds: de sporters weten dat de sponsors het mogelijk maken dat zij in Hengelo aan de start komen, de sponsors waarderen die relatie net zo goed. Dat maakt het uniek.”
Eclatant succes
Wat de komende editie betreft staat er al veel in de grondverf. Zo zal de hospitality verder worden verbeterd en komt de internationale top naar Hengelo, belooft Jakko Slot. De gouden status van de FBK Games betekent dat het sportgala niet meer afhankelijk is van één sporter, van één grote naam, zegt meeting director Kloosterman: “ Niet alleen omdat er meer toppers naar Hengelo komen omdat het een grote wedstrijd is geworden, ook de talenten staan klaar om hier aan de start te komen. Dat betekent dat we de komende jaren elke keer weer spectaculaire atletiek kunnen laten zien in Hengelo.”
Voor het bestuur en de organisatie breekt een drukke tijd aan. Weliswaar een beperkt team, maar dankzij honderden vrijwilligers zijn de FBK Games ieder jaar weer een eclatant succes. “ Een kwestie van samen de schouders eronder”, weet Kloosterman. Voor Jakko Slot ligt er de ambitie om het evenement nog meer onder de aandacht te krijgen bij het bedrijfsleven: “ Omdat we veel te bieden hebben: van mooie sport en topatleten in een ambiance waarin je de band met je relaties op een unieke manier kunt verstevigen.”