Zonder eigen productiefaciliteit maar met de kennis en kunde van het bouwbedrijf van Jeroen van Dijk en een kleine groep van zorgvuldig gekozen keten-partners werd een bouwsysteem ontwikkeld dat in eerste instantie door Van Dijk werd toegepast. Het bouwsysteem bestond voornamelijk uit het assembleren van prefab onderdelen die door derden werden toegeleverd, waardoor opschalen niet zou worden belemmerd door capaciteit. Een bewuste keuze, immers het doel van WOOWN® was niet zelf de woningen te produceren en realiseren, maar het concept te testen en vervolgens als ‘White label’ product in de markt te zetten. Hierdoor zouden aannemers, ontwikkelaars en woningcorporaties met een beproefd concept en een vooraf vastgestelde prijs hun doelgroep kunnen bedienen.
“Nu we drie jaar verder zijn, is het doel nog steeds hetzelfde, maar het concept totaal veranderd. Hoewel er tientallen woningen conform concept zijn gerealiseerd, zijn we afgestapt van betoncasco’s, staalframe gevels en focus op aantallen. Niet omdat het product niet goed was, maar omdat wij een rol willen spelen in het bedienen van een toenemende vraag naar prefab bouwconcepten die niet alleen duurzaam zijn qua energieprestatie, maar met name ook duurzaam zijn ontwikkeld en geproduceerd, waarbij aantallen ondergeschikt zijn”, licht Jeroen van Dijk toe.
Eigen fabriek
“In onze eigen fabriek in Hardenberg produceren we inmiddels in drie productiestromen prefab bouwelementen voor bouwers, kant-en-klare ecologische woningen voor zowel sociale huur als sociale koop en lodges voor recreatieve doeleinden of mensen die ‘tiny’ willen wonen. WOOWN® realiseert niet, maar levert - al dan niet als ‘White label’ - beproefde producten die wonen en recreëren betaalbaar, duurzaam en comfortabel maken.
Hoewel groei geen doel op zich is hebben wij ons onlangs versterkt door een strategische samenwerking aan te gaan, waarmee we niet beperkt zijn in capaciteit en ons bedrijf en onze bouwconcepten zich in razend tempo kunnen blijven door ontwikkelen”, besluit Van Dijk.