Eeuw grafische innovatie

Drukkerij Roelofs honderd jaar jong

Eeuw grafische innovatie

Drukkerij Roelofs honderd jaar jong

Het is niet ongebruikelijk dat een bedrijf dat honderd jaar bestaat wordt onderscheiden met het predikaat Hofleverancier.  Directeur Martin Wermer houdt een slag om de arm; liever concentreert hij zich vooralsnog op het jubileumfeestje zelf: “ We gaan met de hele ploeg in oktober naar Mallorca.” De trip moet gezien worden als een saluut aan de dertig medewerkers, die door de jaren heen grafisch vakwerk hebben afgeleverd: “ We hebben alle veranderingen overleefd in de grafische wereld. Dat is wel een compliment waard aan onze mensen.”

Ontwikkelingen  
Die veranderingen hebben zich afgespeeld in een tijdsbestek van een eeuw waarin ook de drukkerij niet ontkwam aan revolutionaire ontwikkelingen in de grafische sector. Voor Drukkerij Roelofs begon die ontwikkeling in oktober 1923 toen de 25-jarige Gradus Roelofs (G.A. Roelofs) uit Lonneker een drukkerij begon aan de Voortsweg in Enschede. Roelofs was aanvankelijk vertegenwoordiger en bezat enkele huizen met grond. Daarop bouwde hij zijn drukkerij met een bedrijfshal. Tijdens de oorlog werd het bedrijf gebombardeerd en kwam het stil te liggen; mede omdat hij weigerde drukwerk voor de Duitse bezetters te maken. Na de oorlog werd het bedrijf herbouwd met, zoals de historie vermeld, gebruikte bouwmaterialen. Na het overlijden van oprichter Roelofs gaat het bedrijf over naar een van de zonen, Gerardus, die Drukkerij Roelofs voortzet maar uiteindelijk verkocht aan ondernemer Dick Stavast uit Rotterdam. In 1986 ontstond, vermoedelijk door een inbraak, een brand en verhuisde het bedrijf naar de Gronausestraat. Marc Roelofs, de zoon van Gerardus slaagde erin om het pand aan de Voortsweg van de gemeente te kopen en ging er zelf wonen. Rond diezelfde tijd vestigde er een bedrijvencentrum met de naam De Drukkerij. De derde verhuizing van Drukkerij Roelofs is naar de Josink Esweg. Martin Wermer is dan al eigenaar van het bedrijf, waar nu ook de Amersfoortse drukker Wilco voor de helft in participeert. Wermer: “ Die honderd jaar is natuurlijk een periode waarin het grafisch bedrijf over de hele linie veranderingen heeft meegemaakt. Je ging van boekdruk naar offset, naar steeds snellere persen en de vraag naar nog hogere kwaliteit. De oude Roelofs drukte onder andere etiketten voor apothekers. Het bewijs van die veranderingen zie je hier in de drukkerij.” Hij doelt daarmee met name op het machinepark met twee Manroland drukpersen en een Heidelberg Speedmaster die per uur 18.000 vellen kan bedrukken. Die snelheid is tegenwoordig nodig om aan de wensen en eisen van de klanten te voldoen. Bedrijfsleider Rob Buursen: “ De drie persen geven ons een enorme flexibiliteit en uiteraard de mogelijkheid om snel werk te leveren van hoge kwaliteit. Je moet meebuigen met de opdrachtgever in deze tijd en dat betekent dat aanlevertijden korter worden of op het laatste moment nog aanpassingen worden doorgegeven.”

Vitaliteit  
Dankzij de investeringen die de afgelopen jaren zijn gedaan, staat de jubilaris nu in de top tien van grafische bedrijven in ons land. De visie en houding van Martin Wermer heeft daar voor een belangrijk deel aan bijgedragen, zegt Buursen: “Door hem zijn we een toegankelijk bedrijf met een goede flow. Hij geeft iedereen de ruimte om de taken in te vullen en wat zeker meetelt is dat hij nooit op de rem heeft getrapt en op de goede momenten heeft geïnvesteerd.”  Wendy van Erp kan dat beamen: “ Martin vindt het belangrijk dat iedereen in het bedrijf vitaal is. Zijn visie is dat je niet doodmoe thuiskomt maar ook nog energie hebt. Vitaliteit is daarmee een belangrijk thema geworden binnen Roelofs en de bewustwording over gezondheid en gezond eten is toegenomen.”  Wendy is de duizendpoot van de drukkerij: van personeelszaken tot administratie, directiesecretaresse en ‘koffiedame’ en verantwoordelijk voor vitaliteit en gezondheid. “ Vergeet niet dat hier in drie ploegen wordt gewerkt. Dat is op zich al een zwaardere belasting. Daarom doorlopen we met alle medewerkers het thema belastbaarheid. Met een uitgebreide healthcheck en werkplekanalyses en een onderzoek of er met de huidige middelen nog verbeteringen mogelijk zijn om fysieke klachten te verhelpen of te voorkomen. Duurzame inzetbaarheid blijft een actueel thema, waarmee we hopen ook in de toekomst uit te stralen naar een nieuwe generatie werknemers dat we meer doen voor onze medewerkers”,  aldus Wendy van Erp. Vitaliteit en duurzame inzetbaarheid krijgen dus alle aandacht. Honderd jaar geleden, toen G.A. Roelofs zijn drukkerij begon lagen die thema’s nog ver voorbij de horizon. Ook dat is een eeuw vooruitgang.

Drukkerij Roelofs
Josink Esweg 23,Enschede
T. 053 - 430 63 60
www.drukkerij-roelofs.nl