Drent Wilmink Autobedrijven altijd dichtbij in Twente

Drent Wilmink Autobedrijven altijd dichtbij in Twente

Samen honderd jaar ervaring, vorig jaar vierden ze allebei het vijftigjarig bestaan, kortom: een sterke Twentse combinatie. Drent Wilmink Autobedrijven is in Twente altijd dichtbij, met vestigingen in Almelo, Hengelo, Enschede en Vriezenveen. En de nieuwe generatie heeft er veel zin in: ze voerden ook zelf de onderhandelingen. Lachend: “Nee, daar hebben we absoluut geen spijt van gehad!”

“We willen keuzes maken om ons bedrijf in stand te houden én te laten groeien, en daarbij stellen we onze klanten en medewerkers centraal”, zegt algemeen directeur Thijs Wilmink. “En samen met Rainier en Niels Drent hebben we deze capaciteiten in huis.” Rainier is verantwoordelijk voor de auto-inkoop, de bedrijfsprocessen en aftersales. Niels heeft nieuwe mobiliteitsvormen, lease, verhuur, deelauto’s en de zakelijke markt in zijn portefeuille.

HetzelfdeDNA
Thijs is de zoon van Bennie Wilmink, Klaas Drent is de vader van Rainier en Niels. De senioren bouwden hun garagebedrijven in de afgelopen decennia uit tot bekende en vertrouwde namen in de Twentse autowereld. De zoons willen dat succes samen voortzetten en uitbouwen, op basis van een belangrijk uitgangspunt: de belangen van de klanten en het personeelstaan altijd voorop.

De bedrijven kenden elkaar al, werkten regelmatig samen en hebben hetzelfde DNA: familiebedrijven die gewend zijn hun eigen boontjes te doppen. Dat was al een goede basis, maar nu moesten ze serieus met elkaar in gesprek: pasten ze echt goed bij elkaar als fundament voor een fusie? Het klikte meteen, ze bleken helemaal op één lijn te zitten. Thijs Wilmink: “Onze kernwaarden bleken dezelfde, onze visies sloten bij elkaar aan.” De gesprekken verliepen in een goede sfeer en na een traject van anderhalf jaar was de fusie een feit. “We vullen elkaar uitstekend aan”, zegt Niels Drent.

Ook een mooie meevaller: de importeurs staan volledig achter het fusieproces. “Ze geven ons alle steun, onze plannen sluiten helemaal aan bij hun strategische keuzes.” Ook de medewerkers staan vierkant achter de plannen. De klanten blijven daardoor de vertrouwde gezichten zien. Niels: “De service en de persoonlijke aandacht zijn hetzelfde gebleven, maar klanten hebben nu meer keuze.”

Kansen
De nieuwe structuur bevalt ze uitstekend. “Dat komt ook omdat we met ons drieën een duidelijke rolverdeling hebben afgesproken”, aldus Rainier Drent. Schaalvoordelen en markteisen waren de aanleiding voor het samengaan. De fusie biedt ook kansen om de efficiency te vergroten, bovendien zijn er synergievoordelen. “Maar de klanten en de medewerkers blijven altijd de bepalende factor”, zeggen ze samen.

Ze opereren in een segment dat momenteel grote en snelle ontwikkelingen door maakt, niet in het minst door de overgang van fossiele brandstof naar elektrische en hybride auto’s. En waterstof, niet te vergeten. Rainier Drent: “Ja, dit is een heel dynamische wereld, de ontwikkelingen gaan nu sneller dan in de hele afgelopen vijftig jaar. Die uitdagingen en veranderingen moeten we zien te managen.” Er is nog veel onduidelijkheid over de concrete uitkomst van de transitie. “Wij herkennen ons dan ook in de visie van Toyota: de juiste oplossing, op het juiste moment, op de juiste plek. Dat spreekt ons aan”, zegt Rainier, “dat proberen we ook voor onze klanten te doen.” Thijs vult hem aan: “Elektriciteit kan een deel van de oplossing zijn. Want het gaat óók over grondstoffen, uitvoerbaarheid en betaalbaarheid.”

Suzuki,Mitsubishi en Toyota
Maar ze hebben alles in huis met het modellen assortiment van Suzuki, Mitsubishi en Toyota. Ook voor klanten die een waterstof-auto zoeken: die komen uit bij de Toyota Mirai. Hybride auto’s worden op dit moment overigens het meest gevraagd, constateren de directeuren. Dit is ook een prima oplossing voor de komende twintig, dertig jaar, zegt Thijs Wilmink. En leasen groeit in populariteit. “De zakelijke markt is altijd voorloper bij zulke trends. Nu zie je dat de private leasemarkt opkomt.” Stapje voor stapje duurzaam groeien en continuverbeteringen treffen, dat is de route die de nieuwe generatie van de leiding van Drent Wilmink heeft uitgestippeld. En daarbij dicht bij de klanten blijven, met veel aandacht voor persoonlijke service, zoals ze gewend zijn. Het bevalt ze. Thijs Wilmink: “We zijn heel blij met de keuze om samen verder te gaan, met volle steun van onze ouders. We passen goed bij elkaar, met onze klanten en medewerkers. De eerste gezamenlijke bouwvak-barbecue was meteen al een succes. We gaan hier samen iets geweldig moois neerzetten!”