Advertentie

Heading

Advertentie

Newminds wil Europese markt veroveren

Newminds (onderdeel van Axelio) ontwikkelt al jaren maatwerkoplossingen op basis van Microsoft Business Central. Toen aardappelverwerker Aviko bij hen aanklopte, bouwden ze verschillende add-ons om processen te optimaliseren. “Dat systeem hebben we later in de markt gezet en is inmiddels dé standaard in de branche. Onze focus is sindsdien op de agrisector komen te liggen”, legt directeur Eric Vredeveldt uit.

In Nederland zijn ze al koploper, maar Newminds wil graag uitbreiden. “Tot september 2025 zitten we eigenlijk al vol. Met extra developers, consultants en supportmedewerkers kunnen we onze missie waar gaan maken: Europa veroveren.”

Complexe uitdagingen

De agrisector brengt veel uitdagingen met zich mee. Juist nuchtere Twentenaren met affiniteit voor deze sector kunnen waarde toevoegen. “Deze wereld is veel complexer dan het lijkt. Alle processen moeten namelijk bij elkaar komen én perfect op elkaar aansluiten.” Newminds heeft de supply chain voor bijvoorbeeld de aardappel al voor een groot deel weten te automatiseren. Maar dat betekent niet dat het slechts een kwestie van implementeren is bij nieuwe klanten. Het standaardproduct van de softwareontwikkelaar vereist namelijk nog zo’n twintig tot dertig procent maatwerk.

“Iedere klant heeft net een ander proces dat hem uniek maakt. We denken dan ook met de klant mee en proberen zijn werk efficiënter te maken. Alle verschillende takken binnen Newminds werken met elkaar samen om uiteindelijk een systeem te ontwikkelen dat bij de bedrijfsvoering past. Juist die complexiteit maakt dit werk interessant.”

Om vacatures te vullen start Newminds met een nieuw onboardingprogramma. Iemand met basiskennis van de IT kan binnen drie tot zes maanden intern worden opgeleid in Hengelo of Zwolle. Daarna is diegene klaar voor het grote werk. “Uiteindelijk kunnen we er samen voor zorgen dat onze klanten efficiënter kunnen werken. Of dat nu een handelaar, teler of voedselverwerker is.”