Woningen en kantoren zijn steeds vaker gasloos. Een warmtepomp is niet voor iedereen weggelegd vanwege de hoge kosten, waardoor verwarmen met een airconditioning meer en meer een optie is geworden. Het is van belang om klanten het juiste systeem te adviseren: een airconditioning die het qua capaciteit aankan om ruimtes te verwarmen. “STULZ heeft verschillende airconditioners beschikbaar die kunnen zorgen voor een comfortabele inpandige warmte”, vertelt Rob Neutink, vertegenwoordiger van STULZ in onze regio. “Het vermogen van een systeem dat ook moet kunnen verwarmen, is groter dan dat van een koelsysteem alleen. Daar moet een monteur rekening mee houden bij zijn advies. De grootte van de ruimte die verwarmd moet worden, is ook van invloed op de keuze voor een systeem met meer of juist minder vermogen.”
Voordelen voor gebruiker
Voor de gebruiker heeft een airco meerdere voordelen. Een unit zuigt lucht aan uit de woning, filtert deze lucht en blaast deze dan (gekoeld of verwarmd) weer terug de ruimte in. De lucht is dan vrij van pollen, een pluspunt nu steeds meer Nederlanders – tussen de vijftien en de twintig procent inmiddels- hooikoortsklachten hebben. Overigens blijft ventileren wel nodig. Verder kan een airco een ruimte sneller koelen of verwarmen dan een cv-systeem of vloerverwarming en kost verwarmen met een airco minder dan met een cv-ketel die op gas werkt. Een nadeel kan zijn dat je een airconditioning hoort als deze aanstaat. “STULZ heeft fluisterstille airconditioning units van Mitsubishi Heavy Industries in het assortiment, minimaal 19 dB(A)”, zegt Neutink. “En we hebben nu ook een ZTL, de binnenunit daarvan is 17 centimeter kleiner dan andere types waardoor deze makkelijker te plaatsen is en minder in het zicht hangt dan oudere units.” Een laatste pluspunt: met een airco verwarm je gemakkelijk afzonderlijke ruimtes en gebruik je geen energie als het niet nodig is. “Trouwens: airconditioners worden steeds energiezuiniger, we leveren al A+++ kwaliteit.”
Voor installateurs heet STULZ een nieuwe webshop ingericht. “Ze kunnen in een handomdraai systemen bestellen en documentatie zoals handleidingen digitaal inkijken”, vertelt Neutink. “Maar: bellen kan natuurlijk altijd en ik kom graag als vanouds bij mijn klanten langs voor vragen en advies.”