Een vriend van mij had vroeger een kleine werkplaats. Daar hielp ik hem af en toe. Geweldige dagen vond ik dat. Ik heb in vroeger dagen al mijn rijbewijzen gehaald, cursussen gedaan om problemen aan auto’s te verhelpen. Nee, met auto’s met stekkers heb ik niet zo veel. Tot een week of twee geleden. Toen mocht ik mee met het testen van elektrische auto’s voor dit prachtblad. Op de lege banen van Vliegveld Twenthe. Het deed mij denken aan mijn jonge jaren toen ik met vrienden hele snelle auto’s huurde en op de Duitse autobahn ging ‘racen’.
Een van de test-auto’s was een BMW, uit de iX-serie. Echt een fraaie bak. Voor mijn portemonnee volstrekt onhaalbaar. Ik zei tegen Wim Buitendijk van BMW dat ik het echt allemaal fantastisch vond, maar hoe zat het met het accelereren en de topsnelheid…. Voor de gemiddelde BMW-rijder erg belangrijk. Buitendijk drukte het gas in, ik werd fors in de stoel gedrukt en in minder dan tien seconden zag ik de meter 170 kilometer per uur aanwijzen. Of de accu nu ook meteen leeg was, ben ik vergeten te vragen.
Ik zie onderweg wel eens mensen elektriciteit tanken bij zo’n futuristisch huisje. Ze zijn er vaak wel druk mee. En ik heb begrepen dat de actieradius flink is toegenomen. Ik vraag me wel af of de hele omslag van auto’s en infrastructuur zo snel zal gaan als gezegd wordt. Ik laat me graag verrassen net als bij het testen