Mooi, snel en comfortabel

Mooi, snel en comfortabel

BMW

Twee BMW’s heeft Wim Buitendijk van Oostland BMW meegenomen: de elektrische iX1 en het topmodel, de M3 Touring. De eerste is een populairtype. “Een goede en praktische gezinsauto vanaf 55 mille”, zegt Buitendijk. DeiX1 biedt veel rijplezier zoals het BMW betaamt. “Het is een heel moderneelektrische auto.” En je kunt er een eind mee komen: de actieradius is 438kilometer. En het opladen gaat vlot: met de snellader ga je in 29 minuten van10 naar 80 procent. Deze elektrische X1 – het type is ook verkrijgbaar alsbenzine-, diesel- of hybride-uitvoering – is ook echt als elektrische wagenontwikkeld en ontworpen. Hij is dan ook comfortabel, stil, en heel snel en dusveilig. De stoelen bieden een gerieflijke zit en ook de draaiknop,

waarmee alle systemen te bedienen zijn, verdient vermelding. Overigens heeft de iX1 ook touchscreen en spraakbesturing aan boord. En dan deM-3 Touring: “de ultieme BMW”, meldt Buitendijk. Er gaat benzine in, en daarmee haalt dit type 280 kilometer per uur. “En in 3,6 seconden zit je op de honderd!” Goed voor 510 pk en met vierwielaandrijving. Het is eigenlijk een sportauto in gezinsuitvoering: vier, vijf mensen met bagage kunnen er gemakkelijk mee naar de wintersport. “Hij voelt fantastisch”, aldus Buitendijk bij het uitstappen. Hij zou er meteen wel weer mee de weg op willen. Vier grote uitlaten zitten eronder, en door simpel aan een knopje te draaien produceert de M-3 Touring nog meer sportief geluid. Echt een auto voor de liefhebbers, met een prijskaartje van146 mille. Dat kan, met alle opties erbij, oplopen tot zo’n twee ton.

Toyota, Mitsubishi, Suzuki

Jörgen Hartgerink, vestigingsleider van Drent Wilmink, nam meteen maar drie wagens mee naar de test. Waaronder de elektrische Toyota bZ4x Launch Edition. Het type ziet er gelikt uit. Bz is de nieuwe term van Toyota om het begin van een nieuw tijdperk mee aan te geven: ‘beyond Zero.’ Een dijk van een auto, vindt Hartgerink. “Deze rijdt zó gigantisch lekker!” Ruim bovendien en een echte gezinsauto. Nog even over de bZ4x Business: die heeft een fiscale waarde van €45.995. Dat drukt de bijtelling en dat is gunstig voor de zakelijke rijder.

Lopen we naar de volgende auto: de Mitsubishi Eclipse Cross 2.4i PHEV Executive. Die vier hoofdletters staan voor Plug-in Hybride. Gewoon de stekker erin, dus elektrisch rijden of de benzinemotor gebruiken in combinatie met hybride rijden. Mitsubishi is marktleider met deze techniek en staat al enkele jarenbekend als meest betrouwbare merk, dat geeft de eigenaar een goed gevoel. Deze Eclipse is een 4x4 SUV, die 1.500 kilo kan trekken! Hartgerink: “Gewoon een gemakkelijk auto voor iedereen!”

Ernaast staat de Suzuki Vitara 1.5i Hybride te glimmen met z’n moderne SUV-design. Op de weegschaal bevindt de Vitara zich ergens tussen de Polo en de Golf: dus een lichtgewicht en zuinig, maar toch maar mooi in staat om 1.200 kilo te trekken! Hartgerink wil nog wel even kwijt dat Suzuki dit jaar Mitsubishi van de troon heeft gestoten als betrouwbaarste merk. Lachend: “Voor ons geen enkel probleem natuurlijk.” De Vitara is, zoals dat heet, multifunctioneel en door de ANWB ook nog eens uitgeroepen tot meest waardevaste auto. Nog even over de Full Hybride: die werkt zonder een stekker. De samenwerking tussen een elektromotor en een benzinemotor met 102 pk. zorgt ervoor dat er zowel hybride als volledig elektrisch gereden kan worden.    

Hyundai

Ze kregen beide het prestigieuze predicaat World Car of the Year toegekend: de Hyundai IONIQ5 vorig jaar, de IONIQ6 dit jaar. Twee keer achter elkaar is de meest vernieuwende en innovatieve auto er één uit de IONIQ-reeks van Koreanen. Niet zo gek dus dat Raymond Tijink van Autogroep Twente met deze wagens koers had gezet naar de autotest. Om meteen te wijzen op het geavanceerde E-GMP platform: “Daarmee onderscheid Hyundai zich van andere merken.” Gebruikelijk is nog een accupakket op voor 400 Volt, die in de IONIQ laden nu al met 800 Volt: daarmee kunnen de Hyunda is veel sneller worden geladen dan de andere merken. In een kwartier is ‘de tank’ voor 80 procent gevuld. Bovendien mogen ze een flinke aanhanger trekken van 1.600 kilo. Doordat het geen omgebouwde benzineauto’s zijn, heb je veel meer vrijheid in de opbouwen indeling van de auto. De 5 heeft een futuristisch design met een

vleugje retro. Hij is vooral ontworpen voor ultiem comfort. De wielbasis van maar liefst drie meter staat garant voor veel binnenruimte en de stoelen met relaxstand zorgen voor ontspanning tijdens langere ritten. De IONIQ6 is meer bedoeld voor sportieve rijders. Dat blijkt onder meer uit het strakke weggedrag. Tijink: “Ze kunnen ook energie terug leveren, dat is uniek.” De windtunnel is stevig gebruikt bij het ontwerp, wat resulteerde ineen lage luchtweerstand en dus een laag verbruik, ook op hogere snelheid. Dat zie je gelijk terug in de actieradius van meer dan 600 kilometer, zonder dat daar een grote en dus zware accu voor nodig is. Opvallend zijn de grote en overzichtelijke led-schermen. Maar voor de essentiële functies zijn fysieke knoppen gebleven, zoals voor de verwarming, de radio, de navigatie en ook de ruitenwissers.